Softgear | all-in-one online business partner

Softgear
all-in-one online
business partner

Affärsförståelse, nyckeln till ett framgångsrikt partnerskap
AUGMENTED REALITYSÄLJSTÖD

Blueair

Utmaningen
Luftrenarna är inkapslade så att man inte utifrån kan se hur luftflödet strömmar inne i produkterna. I kommunikationen med kunden ville därför Blueair ha ett smidigt sätt att tydligt visa tekniken och dess funktioner. Man ville skapa en bättre förståelse för tekniken som inte syns och därmed effektivisera säljprocessen hos respektive återförsäljare.

Lösningen
Vi utvecklade en app där verkligheten mixas med virtuell verklighet, så kallad Augmentet Reality. I mötet med kunden i butiken filmar återförsäljaren med sin smartphone eller padda produkten som kunden är intresserad av. Appen känner igen produkten via en "markör", en objekt- och lägesreferens. Appen lägger sedan på animeringar och illustrationer över realtidsflödet från kameran.  På så sätt visualiseras insidan och på skärmen ser kunden tekniska lösningar, luftflöden, prestanda, etcetera.
Så länge kameran har kontakt med markören kan återförsäljaren visa upp produkten från olika vinklar. Animeringarna följer kamerarörelsen och visas från rätt vinkel. En pedagogisk finess.
 

Responsen är överväldigande. Jag har nyss kommit hem från Shanghai och Peking där appen med Augmented Reality används i butikerna. Butikssäljarna är överlyckliga. De har aldrig sett något liknande - många gånger blir  presentationerna en tipping point i försäljningen. Man pratar om en wow-känsla, dels över att virtuellt få se in i produkten som de fysiskt har framför sig, och dels över att få uppleva något helt nytt i presentationsväg. Appen är också revolutionerade på mässor. Besökarna stannar till, tittar och vill interagera.  Vi har haft  hela delegationer i montern där alla vill testa appen och uppleva insidan av våra produkter. Eftersom Blueair förknippas med teknologiskt ledarskap så förstärks den känslan, och vårt varumärke, av att vi använder Augmentet Reality i mötet med kunder och butikssäljare.

Henrik Fernsund, Brand Manager, Blueair AB
PRO
Blue
Meny
Blueair AB
Uppdragsgivare: Blueair AB
Projekt: Säljstöd, e-handel B2B, återförsäljarportal mm
Produktionsår: 2017
Teknik: Augmented Reality app för Apple iOS (iPhone och iPad) samt Android plattor och telefoner.
Kundreferens:

Henrik Fernsund, Brand Manager Blueair AB